HISTORIK
Göteborgs första flygplats, Flyghamnen i
Tingstadsvass, var i bruk fram till 1930-talet.
Torslanda flygplats invigdes utställningssommaren
1923 och ersattes av Landvetter 1977. Flygplatsens
första flygledartorn var placerat nedanför berget på
stationsbyggnadens framsida. När trafiken ökade under
sextiotalet räckte det inte till. Genom de förlängningar
av banorna som gjorts, var det inte längre möjligt för
flygledarna att övervaka hela flygfältet. I början av
1967 undersöktes därför hur tornfunktionen kunde
förbättras och ett beslut togs om att bygga ett nytt torn
på Snäckeberget. Flygledartornet är ritat 1968 av BJR
arkitekter genom arkitekterna Frederik Bjurström, Jon
Ivar John och Nils Inge Rosén. Strax efter invigningen
1969 kom en kraftig storm med orkanvindar. Rutorna
i det nya tornet blåste sönder och tornfunktionen fick
tillfälligt flytta tillbaka till det gamla tornet. Tornet har
i folkmun kallats Sputnik pga sin koniska form och
glaskupol.
MOTIVERING
Flygledartornet har en säregen byggnadsform, är
välbevarat och återger ett stycke flyghistoria, interiört
såväl som exteriört.
BESKRIVNING, KARAKTÄR
Fasaden är numera täckt med tryckpressade plattor
som efterliknar de ursprungliga och har fasade
hörn. I fasaden finns liggande fönster. Nedre delen
var ursprungligen täckt med fiskfjällsliknande
eternitplattor. Dessa blev med tiden skadade och byttes
ut mot snarlika plattor i sk. minerit och fästes likt de
ursprungliga. I byggnaden bedrivs idag restaurang
med uthyrning för slutna sällskap. Mindre ändringar
är gjorda vid entrén och inom köksregionen.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.