Ni Zan (1301-1374)
::
konstnär

- Object description
Ni Zan (förenklad kines: 倪 瓒, traditionell kinesiska: 倪 瓒; pinyin: Ni Zan, Wade-Giles: Ni Tsan, 1301-1374) var en kinesisk konstnär under Yuan-och tidig Ming perioder. Tillsammans med Huang Gongwang, Wu Zhen, och Wang Meng, anses han vara en av de fyra Masters of Yuan dynastin.
Ni Zan föddes i en välbärgad familj i Wuxi . Hans stil hette Yuan Zhen (元 镇) . Hans pseudonymer var Yun Lin Zi (云 林子) , Huan Xia Sheng (幻 霞 生) , och Jing Man Min (荆蛮 民) . [ 1 ] Han var född efter Kublai Khans död, den mongoliska härskare som besegrade Song och etablerad dominans över allt som hade varit traditionellt ansedda Kina. De nya härskarna litade inte på de konfucianska lärda, i stället föredrog de att använda mongoler och muslimer för att utföra administrativa uppgifter. Ni Zan föddes in i en elit familj som hade råd att vara utbildade, trots avsaknad av högt betalda statliga jobb som traditionellt var belöningen för en rigorös konfucianska utbildningen. Dessa rika forskare och poeter var en del av en rörelse som radikalt förändrat de traditionella uppfattningarna av kinesisk målning. Deras målningar avbildade representationer av naturliga inställningar som var mycket lokal , porträttera personligen värderade perspektiv som reflekterade deras individuella känslor .
Under 1340-talet ett antal torka och översvämningar orsakade en hungersnöd i hela Ni Zan s region och därefter leda till bondeuppror . Dessa revolter nådde en Fever Pitch i 1350 på grund av regeringens användning av tvångsarbete för att reparera vallarna vid Gula floden . Under hela 1340-talet införde Yuan förtryckande skatter på de rika jordägarna i regionen i syfte att täcka kostnaderna för dessa naturkatastrofer . Det finns många olika uppfattningar om Ni Zan reaktion på dessa skatter och hans efterföljande handlingar är oklart . Däremot har det konstaterats att han distribuerade alla sina ägodelar till sina vänner och flyttade in i en husbåt . Han lämnade på tröskeln till millenarianist Red Turban Revolt och reste hela relativt fredligt sydost medan olika revolutionära partier rev genom sin hemregion . Det var vid denna tid som Ni Zan utvecklat sin distinkta stil .
Ni Zan s landskap efter 1345 tar alla väldigt mycket samma form - ink - monokrom målning av vitt skilda flodbankar utförda i skiss penseldrag och träd förgrund silhuett mot vidsträckta vatten . Dessa glesa landskap föreställer aldrig människor och trotsar många traditionella begrepp kinesisk målning . Många av hans verk utgör knappast de naturliga inställningar som de var avsedda att skildra . Sannerligen , använde Ni Zan sin konst som ett medium för uttryck . År 1364 , sade han " Jag använder bambu målning för att skriva ut spänningen i mitt bröst , det är allt . Varför ska jag oroa dig om det visar likheten eller inte ? "
Ni Zan reste runt södra Kina under hösten av Yuan och tillbringade sin tid målning . Under hans livstid , var hans arbete värderas högt och det i sig var tillräckligt för att betala för den gästfrihet som tillhandahålls av sina vänner som han reste . Han återvände till sin hemstad i 1371 efter etableringen av Mingdynastin . Det var i 1372 som han målade sin Rongxi Studio , som sammanfattar hans stil . (wikipedia, google translate, 2013-10-15)
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.