Fotograf är fru H. Wahrenberg, alltså Wilhelms moder, och fartyget befinner sig på utgående tur till Sandhamn i det sk Sandhamnssundet.
Fartyg: SANDHAMN II
Bredd över allt 6,56 meter
Längd över allt 33,26 meter
Reg. Nr.: 2754
Rederi: Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn
Byggår: 1884
Varv: Li ...
Fartyg: SANDHAMN II
Bredd över allt 6,56 meter
Längd över allt 33,26 meter
Reg. Nr.: 2754
Rederi: Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn
Byggår: 1884
Varv: Lindholmens Verkstad
Övrigt: 1884 Levererad av Lindholmens varv som Sirius till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö, Stockholm. Insatt på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
1895-02 Såld till Södertelje Rederi AB, Södertälje för 60.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Södertälje.
1908 Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn. Överbyggnaden på övre däck utvidgas med en damsalong förut och en röksalong akterut. Ny ångpanna installeras och ångmaskinen byggs om så att styrkan ökas från 300 till 508 hk.
1917 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm med isbrytarstäv.
1927 Moderniseras vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm. Akterpartiet glasas in och det byggs eleganta salonger på både nedre och övre däck.
1933-04-20 Såld på auktion i Vaxholm till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 30.000 kr och omdöpt till Sandhamn II. Trafik som turistbåt på traden Stockholm - Vindö - Djurö - Runmarö - Sandhamn - Harö.
1935 Främre delen av övre däck byggs in.
1937-04-30 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 57.000 kr och omdöpt till Roslagen. Används som extrabåt.
1944 Ombyggd vid Hammarbyverken, Stockholm. Styrhytten flyttas upp i en ny träbyggnad på taket. Salongen på övre däck byggs ut och förses med panoramafönser.
1949-08-28 Grundstöter hårt vid Öran, Linanäs, Ljusterö. Orsaken är att kaptenen är ovan vid traden.
1951 Insatt på traden Stockholm - Möja.
1951-08-30 Grundstöter mellan Norra Stafsudda och Ytterö brygga strax före kl. 07.00 på morgonen. Går flott från grundet, men körs med full fart upp mot land och säkras med ett flertal vajrar. Tallarna som vajrarna är fästa i slits dock upp med rötter och allt och fartyget kantrar och sjunker. Passagerare och gods evakueras med livbåtar och fiskebåtar till Ytterö brygga där sjöbussen Sandö hämtar upp de 40 passagerarna vid 09.00 tiden. Godset får vänta på en annan båt då kapaciteten på sjöbussen inte räcker till. Orsaken till grundstötningen var extremt lågt vattenstånd och en outmärkt grynna. Blir efter olyckan den enda waxholmsbåt som är utmärkt på ett sjökort.
1952-09-26 Det sjunkna vraket säljs för 5.700 kr till Carl Emil Eriksson, Lidingö (Ägare till Värtans Mekaniska Verkstad, Torsvik). Han har dock inte resurser att bärga fartyget själv utan låter det ligga kvar.
1957-10 Bärgas av Ottar Harmstorfs bärgningsfirma från Hamburg och förs till Sickla, Nacka. Bogseras efter några dagar till Gåshaga, Lidingö för skrotning.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn || :: Varv: Lindholmens Verkstad || :: Bredd över allt 6,56 meter || :: Längd över allt 33,26 meter || ::