Foto när fartyget passerar Hasseluddens ångbåtsbrygga på ingående till Stockholm.
Dublettbild finns i C. G. Jacksons samling med Acc 1957:2041, Fo220842.
Fartyg: ODIN
Bredd över allt 8,07 meter
Längd över allt 54,20 meter
Reg. Nr.: 5026
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1885
Varv: Motala Warf i Norr ...
Fartyg: ODIN
Bredd över allt 8,07 meter
Längd över allt 54,20 meter
Reg. Nr.: 5026
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1885
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: NORRA FINLAND=ODIN=RYFYLKE Reg nr 5026, 54,20 x 8,07 m, 480 ihk, 618 brt, 472 nrt. Byggdes i stål 1885 av Motala Warf i Norrköping för Torneå Ångbåts AB. Såldes 1892 till Finska Ångfartygs AB. Anlöpte med utgångspunkt från Finland 1888?1900 Sundsvall m fl norrlandsstäder. I slutet av 1908 erbjöds Sveabolaget att av konsul Khogius i Helsingfors inköpa ångfartyget Norra Finland, men avböjde. 1909 hade Sveabolaget sammanslagits med Södra Sverigebolaget och Finska Ångfartygs AB stötte på igen angående ångfartyget Norra Finlands försäljning till Svea. Stockholms Rederi AB Svea övertog 2.3 1909 Norra Finland för 100 000 kr. Sommaren 1910 inlades ny ångpanna och ny donkeypanna och samtidigt monterades ytkondensor i ångaren som Sveabolaget döpte om till Odin och insatte i varierande trafik. .... Odin strandade i december 1925 på Skötgryndan vid inloppet till Skelleftehamn. Den bärgades efter visst besvär vintern 1926 och reparerades men användes troligen inte därefter i trafik detta år. S/S Odin trafikerade 1927-1929 Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Malmö-Landskrona. Säsongen 1930 ej angivet men var kanske samma som 1931-1935 då Odin gick Stockholm-Riga och säsongen 1933 även Stockholm-Mariehamn. Ångaren trafikerade 1936 Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Köpmanholmen-Örnsköldsvik och 1937 Norrköping-Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik-Umeå samt 1938 Norrköping-Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik ändrad samma år till Stockholm-Umeå. 1939-1940 ombesörjde Odin trafik på linjen Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Umeå, 1941-1943 Norrköping-Stockholm-Umeå samt 1944 Stockholm-Holmsund-Härnösand-Sundsvall-Stockholm. Våren 1945 fann Sveabolaget tiden mogen att utrangera det äldsta tonnaget och förhandlingar inleddes med A/S Det Stavangerske Dampskibsselskap om försäljning av Odin, Hyperion och Drottning Sophia för tillsammans 600 000 kr. Ångarna såldes i juni 1945 och överlämnades den 12.9 1945. Odin omdöptes till Ryfylke. Fartyget skrotades i augusti 1951 i Liege, Belgien.(Svensk kustsjöfart 1840-1940)
Other information
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 8,1 meter || :: Längd över allt 52,2 meter || ::