Text överförd från den gamla diaramen:
Personalresa
Västkusten maj 91
K15A
Fartyg: SVAN
Övrigt: Fotodatum: 1991-05
Hälleviksstrands Varv ligger längst ut på västra Orust. Varvet startades av Oscar Augustsson år 1905 i en vik sö ...
Fartyg: SVAN
Övrigt: Fotodatum: 1991-05
Hälleviksstrands Varv ligger längst ut på västra Orust. Varvet startades av Oscar Augustsson år 1905 i en vik söder om Hälleviksstrand.
I början var det sliptagningar och mindre nybyggnationer. Först 1914 byggdes den första större fiskebåten, "Märta" till Styrsö. Året efter utfördes den första s.k. förbyggnaden av en engelsk kutter, något som blev en specialitet för varvet och kom därefter att kallas för "kuttervarvet". En förbyggnad är en större ombyggnad där skrovet ovan vattenlinjen byggs om för att skapa större utrymme. En annan omfattande verksamhet var motorinstallationer.
På 1940-talet kunde man bygga två till tre fiskefartyg om året. Sammanlagt har det byggts ett hundratal större sådana byggen fram till 1965. Därefter har varvet bl.a. byggt motorsnipor åt Marinen. År 1976 upphörde nytillverkningen men man fortsatte med reparationsverksamhet. Under 1960- och 1970-talen blev också vinterförvaring och service åt fritidsbåtar en viktig del i verksamheten.
Varvsanläggningen fick till stor del sitt nuvarande utseende på 1940-talet, då man fick en arbetsorder på ett antal isländska fiskefartyg. Beställarna ville att fartygen skulle byggas under tak, och därmed uppfördes 1944 den båthall som är karakteristisk för varvet. Den byggdes samman med smedjan och snickeriverkstaden vilket ger varvet dess speciella utseende.
På Hälleviksstrands Varv tar man också emot reparationer på bevarade träfartyg.
Varvet är ett familjeföretag som drivs i fjärde och femte generation.
Galvaniseringsbod t.h. på bergsklack.
Det är osäkert när galvaniseringboden som ligger på en bergklack vid sidan om slipen är byggd. Så sent som i november 1916 har man haft varor för galvanisering hos Göteborgs galvaniseringsaffär.
Galvaniseringsboden har förmodlingen byggts i slutet av 1910-talet. Fakturor i varvets arkiv kan berätta att zink och saltsyra för galvanisering har köpts från olika göteborgsfirmor från åtminstone 1918.
Hur länge efter 1946 man galvaniserade här är svårt att säga, men det började bli svårt att köpa zink så man började därför skicka iväg järndetaljer för galvanisering till bl.a. Göteborg.
Efter 1940-talets slut har boden inte använts till annat än förråd.
År 2008 restaurerades boden. Avsikten har inte varit att återställa allt i brukbart skick, utan att säkerställa att sakerna inte förfars ytterligare och boden står idag som ett minnesmärke.
Uppgifter har hämtats från www.vastarvet.se