Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Framdrivning: segel
Beskrivning av lämning
Fartrygslämning, oklar utbredning. Enligt bröderna Nahlin var Rikswasas skrov fullt av lusningar efter kulträffar från kanoner och musköter. Man skall även ha iakttagit två avhuggna lårtjocka hamnrep som förmodligen vittnade om misslyckade bärgningsförsök. Fören skall ha varit mycket sönderslagen (status 1960). Akterspegelspartiet består i sitt nuvarande skick, efter bärgningen, av nedre delen av akterstäven, två tvärskepps liggande balkar, varav den övre ligger i ursprungligt läge, huvuddelen av vattenspegelns beklädnad och en löst liggande stötta. Akterspegelns beklädnad är till stor del intakt: ett större planklager med mellanvägg av drev, det yttre lagret överlappande det undre. Drev finns även mellan akterspegelns beklädnad och akterstäven samt som tätning vid spik och bultskallar. I akterspegelns undre del är på babords sida en luckliknande konstruktion. I akterspegelns övre del är underkanten av akterliga kanonportar synliga. På babords sida av akterspegeln är den nedre delen, till en höjd av ca 70 cm, rostfärgad. Akterstävens yttersida synes ha varit täckt av järnplåt, fäst med spik. I akterstävens yttersida finns bulthål med nedhuggningar, som troligen markerar rormaljornas läge. Ett genomgående bulthål i akterstäven fortsätter genom den övre balken (status 1964).
Kölsvinet har en snedlask i den bäst bevarade änden samt infällningar för bottenstockar på undersidan. På översidan finns spår för mast eller stöttor. Bottenstockarna är fästade med dymlingar till skeppssida och kölsvin. Förbindningen mellan kölen har på en bottenstock varit skråslagna spikar, på en annan dymlingar. I underkant av bottenstockarna finns urtag, sannolikt avsedda för slagvattnets avrinning. På spanten finns hål efter dymlingar för förbindning till bordläggning och innergarnering (status 1965).
Det bärgade partiet av akterspegeln är byggt av ekplankor i dubbla lager och omfattar nästan hela akterspegelns plana del. I den delvis brandskadade övre delen syns undersidan av två kanonportar, som tillhört undre batteridäck. Längre ned på spegeln finns strax ovan vattenlinjen en rektangulär lucka, vilken tjänat som lastport till trossdäck. Rodret har haft 8 beslag. Från vattenlinjen och nedåt är det klätt med eklämmar, placerade utanpå beslagen (status ?).
De efter bärgningarna kvarlämnade vrakresterna har samlats hop i en hög, "modell mindre majbål". I anslutning till denna virkeshög finns en mängd tegelstenar, till stor del fortfarande sammanfogade, varför de skulle kunna härröra från någon eldstad ombord. I virkeshögen ligger även lämningar efter bröderna Nahlins verksamhet i form av en grov kätting och en wire. Runtom detta ligger ett större antal mindre virkesrester (status 1969).