Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Göteborg kn, GULLBERGSVASS 703:61 BERGSLAGSBANANS FD STATION Ny sökning Tillbaka till sökning


Teckenförklaring Bakgrundskarta Copyright © Lantmäteriet
visa stor karta
Anläggningspresentation
BERGSLAGSBANANS FD STATION (akt.)
Västra Götaland
Göteborg

Kommunikation - Järnvägsstation

Kommunikation - Järnvägsstation

Samhällsservice och teknisk försörjning - Kontorshus

Kommunikation - Järnvägsstation

GULLBERGSVASS 703:61

Historik

Bergslagsbanan anlades 1881 som en privat järnvägslinje och bakom tillkomsten stod flera inflytelserika göteborgska köpmän. Stationen fick en påkostad utformning med en stor byggnad i sten. En viktig orsak till den stora järnvägssatsningen var att flera stora bruk, främst i Värmland, ville få ut sina varor direkt till en närbelägen exporthamn. För att undvika en satsning på någon konkurrerande hamn på västkusten gick flera ekonomiska intressenter samman, däribland Göteborgs stad, och bildade Bergslagsbanans jernvägar. Banan utnyttjades också för persontrafik på Västkustbanan och Boråsbanan. All persontrafik flyttades till centralsta...

Läs mer i eget fönster

Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan eller Bergslagernas Jernvägar (BJ) som tillkom mellan åren 1872-1879. Bergslagsbanan sträcker sig från Falun till Göteborg, hela 478 km, genom fem landskap. Järnvägen förstatligades 1948. Den viktigaste orsaken bakom järnvägssatsningen var att ett antal stora bruk, främst i Värmland, ville få möjlighet att kunna frakta ut sina varor direkt till en så närbelägen exporthamn som möjligt. För att slippa riskera att få en konkurrerande expor...

Läs mer i eget fönster