History
-
-
I Sjöfartsbok för John Emil Olsson utfärdad vid Uddevalla Sjömanshus framgår att han var mönstrad som jungman på briggen Clinton för resa till Hudiksvall m fl orter 7 maj - 7 oktober 1896. Detta var första gången John Emils gick till sjöss. Han skulle snart fylla 16 år. Befälhavare var 24-årige G. J. Bengtsson.
16 mars - 18 oktober 1899 mönstrade John Emil åter på Clinton som lättmatros för resa Göteborg - England och vidare under befälhavare P. Simonsson.
När briggen Clinton köptes av Fiskebäckskilsredare för fraktfart i svenska vatten hade den ett mörkt förflutet som amerikanskt slavskepp för transport av slavar mellan Afrika och Amerika. I trävirket fanns fortfarande de ringar kvar som slavarna varit fastkedjade vid under överfarten. Fyrskeppet Skagens rev var ett av de danska stationära fyrskepp som varnade sjöfarare som passerade Skagens nordligaste udde, Grenen.
Skagens Odde är gräns mellan Skagerrak och Kattegatt, en av Europas viktigaste handelsleder och danska Jyllands nordligaste del. Skagens rev är den grunda och farliga yttersta spetsen av Skagens Odde. Hela området består mest av sanddyner. Skagens rev - som också kallas Grenen - skjuter fyra km ut i havet i nordöstlig riktning. Här förflyttar sig sanden efter strömförhållandena. Platsen är idag en skeppskyrkogård med vrak från många århundraden efter fartyg som lidit skeppsbrott under sin passage. Den första fasta fyren byggdes redan 1560.
Skagens Rev är också namnet på ett fyrskepp. Fyrskeppen var flytande fyrar som ankrades på platser med livlig sjötrafik där det var särskilt grunda och farliga rev. Här kunde man inte bygga fasta fyrplatser p g a ström- eller djupförhållanden.
Sedan slutet av 1800-talet har ett rödmålat fyrskepp väglett sjöfarten utanför Skagens rev. Det sista fyrskeppet, Skagen Rev Fyrskib, drogs in 1980.
Ur Bohusläningen 1945:
En båtmodell som bör ha sitt särkilda intresse för träsnidaren är briggen "Clinton". Man märker också vilket omfattande arbete som nedlagts för att göra denna modell så lik sin föregångare som möjligt. Det var också på detta skepp som kapten Olsson för första gången mönstrade, år 1896. Briggen hade tidigare varti slavförare mellan Afrika och Amerika och då fartyget inköptes satt det fortfarande ringar kvar i trävirket. Vid dessa ringar hade slavarna varit fastkedjade under transorterna. Båten hörde hemma i Fiskebäckskil och befälhavare ombord var kapten Joel Bengtsson. Denna förde befälet ombord i 36 år.
Ur Lysekils-Posten 1943."Direkt till de personliga minnena hänföra sig också några av de andra kontrar han iordningställt. En livfull grupp visar sålunda de tre fiskebäckskilsskutorna Nordstjernan, Clinton och Bohuslän rundande Skagens rev i slutet av adertonhundratalet,---"
Litt: Fiskebäckskils sjöfartsepok skall förevigas. Lysekils-Posten 14 maj 1943.
Unikt sjöfartsmuseum i Fiskebäckskil. Sjökapten berättar sitt livs upplevelser i utskurna båtmodeller av varierande uppsättning. Bohusläningen 1945-01-11.
För ytterligare information om förvärvet, se UM005807.
Föremålet presenterat på Bohusläns museums hemsida år 2009 - 2013, webbutställning "John Emil Olsson Fiskebäckskils sjöfartsmuseum".
-
Produktion - 1950 (före 1950)
- Tillverkare Olsson, John Emil
- Tillverkningsort Sverige Bohuslän Västra Götaland Lysekil Skaftö Fiskebäckskil Göteborgs och Bohus
-
Användning
- Ägare av original Olsson, John Emil
- Ägare av original, ort Sverige Bohuslän Västra Götaland Lysekil Skaftö Fiskebäckskil Göteborgs och Bohus
-
Accession - 1956
Gåva - Givare till museet Olsson, John Emil
- Givare, ort Sverige Bohuslän Västra Götaland Lysekil Skaftö Fiskebäckskil Göteborgs och Bohus
-
Classification
-
- Hjälpmedel för minnet OU 211
- Båtar och fartyg OU 501
License information
Metadata
- Identifier UM005812
- Part of collection S14UM Kulturhistoriska samlingen
- Owner of collection Bohusläns museum
- Institution Bohusläns museum
- Date published August 11, 2014
- Date updated October 3, 2019
- DIMU-CODE 011024267358
- UUID 37a5696c-0a08-4dd4-b464-d51ae55747b1
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».