Kryptoapparat 401

Created with Sketch.

Enigma (kryptoapparat)

miniatyr|höger|En tysk militär tre-rotors Enigma med (nedifrån och upp) instickskort, tangentbord, lampor och fingerskivor som sticker ut ur höljet miniatyr|höger|Kryptering av två lika tecken i följd med Enigma – spänning appliceras på rotorerna och fortsätter runt reflektorerna och tillbaka till rotorerna. Bokstaven A krypteras annorlunda för var gång den används, först till G, sedan till C. Detta beror på att den högra rotorn har stegats fram och nu skickar strömmen en helt ny väg.miniatyr|höger|Tre rotorskivor i rad i maskinen miniatyr|höger|Sprängskiss av en rotorskiva. 1) ring med markeringar 2) kontakt för "A" 3) alfabetiskt hjul 4) anslutningsytor 5) ledningar 6) bleck 7) hävarm med fjäderbelastning 8) nav 9) fingerskiva 10) kuggkrans för spärrhake miniatyr|höger|Tre rotorskivor samt den axel de monteras på i maskinenminiatyr|höger|Framstegningsrörelsen hos Enigma. Alla tre framvridningsknopparna (i grönt) trycker samtidigt. Den första rotorns (1) knopp (röd) är alltid i stegningsläge och flyttar sig vid varje tangenttryckning. Här är den andra rotorns (2) knopp i stegningsläge eftersom kugge och fals är i läge; rotorn kommer att vridas vid nästa tangenttryckning. Den tredje rotorn (3) är inte i framstegningsläge; kuggen kommer bara att glida längs höljet på den skivan. Enigma var namnet på en tysk kryptoapparat under andra världskriget. Enigma var en portabel maskin, använd för att kryptera och dekryptera kodade meddelanden. Mer specifikt avser Enigma en serie elektromekaniska apparater, samtliga baserade på kodskivor. Maskinen uppfanns av Arthur Scherbius (1878–1929), som patenterade modellen redan 1918.

Pansarbandvagn 401

Pansarbandvagn 401 (Pbv 401) är den svenska beteckningen på de MT-LB (Многоцелевой Тягач Легко Бронированный - ryska för mångsidig lätt bepansrad vagn) som köptes in från det återförenade Tyskland 1993 för att till ett lågt pris förse Norrlands- och Infanteribrigaderna med ett splitterskyddat terrängfordon. Historia MT-LB utvecklades i Sovjetunionen under slutet av 1960-talet. Vagnen tog ursprungligen fram för att ersätta den tidigare vagn man haft för att dra artilleripjäser med. Användningsområdet blev emellertid mycket större. När forna Östtyskland återförenades med Västtyskland uppstod ett överskott som till följd av rustningsbegränsningsavtalen såldes av till ett mycket förmånligt pris. Svenska Försvarsmakten köpte via Försvarets Materielverk (FMV) in vagnen efter regeringsbeslut den 11 november 1992 (se Försvarsbeslutet 1992) till en kostnad motsvarande cirka 600 000 kronor per vagn. Huvudsyftet med anskaffningen var att mekanisera infanteri- och norrlandsbrigaderna med splitterskyddad trupptransport som främsta användningsområde. Totalt anskaffades 1016 vagnar. Av dessa renoverades 460 st pbv 401 och 90 st Bärgningsbandvagn 4012 och togs till Sverige. Resterande vagnar inklusive 2S1 Gvozdika (228 st) skrotades på plats i Tyskland för att bl.a. återvinna reservdelar. Enligt uppgift var byggkvalitén varierande - vagnarnas mått kunde variera flera centimeter mellan olika exemplar och vissa motorluckor hade dålig passform - men hållfastheten var god. Numer finns inga Pbv 401 kvar i det svenska försvaret. Många har skrotats, andra har demilitariserats och sålts till privata uppköpare av överskottsmateriel, resterande 147 Pbv 401 till såldes 2011 till Finlands försvarsmakt för 2,7 miljoner €. Konstruktion Det som särskiljde de svenska vagnarna var att de var målade i svenskt kamouflage, hade körriktningsvisare och lyktor för framförande på allmän väg samt att den var utrustad med en packbox på taket. Dessutom var de försedda med kupévärmare, avgasrör som leder avgaserna bakåt/neråt istället för uppåt samt svenska utrustningsfästen och radioapparater (först R-123M, senare RA-180/480).

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to

gudbrandsdalsmusea