Korsets västra arm och färgen vit står för andarna och de dödas värld. Precis som solen går ned i väster, falnar till sist människans kropp och själen ansluter sig till förfäderna i Mpemba, de dödas land.
Vid gravplatser och minnesaltare finns skulpturer av de döda men också krukor, flaskor och fat som den avlidne kan använda i de dödas land. De levande hedrar de döda genom att ge dem mat och palmvin, de talar med dem och ber dem överföra den goda kraften från Mpemba till samhället.
Mpemba ligger under jordytan och ett enormt vattendrag—Kalunga—skiljer världarna åt. Dikenga-korsets vågräta linje symboliserar vattenbarriären som samtidigt är en kanal mellan världarna. De dödas värld är en spegelbild av vår värld: när det är natt hos oss är det dag i Mpemba och där finns byar med fält, hus och husdjur. Bland de välvilliga andarna i Mpemba bor också mer oberäkneliga och ibland ondskefulla spöken.
The western arm of the cross and the colour white stand for spirits and the world of the dead. Just as the sun sets in the west, human bodies must eventually die, and the soul joins its ancestors in Mpemba, the land of the dead.
At graves and memorials, there are sculptures of the dead, but also pots, bottles and dishes the deceased can use in the land of the dead. The living honour the dead by giving them food and palm wine. They speak to them and ask them to convey the good power of Mpemba to the land of the living.
Mpemba is underground, separated from the world by a vast body of water, Kalunga. The horizontal line of the dikenga cross symbolises the water barrier, which is also a channel between the worlds. The world of the dead is a mirror image of our world: when it is night among the living, it is day in Mpemba. There are villages with fields, houses and animals there. Along with the benevolent spirits in Mpemba, there are also more erratic and sometimes evil spirits.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.