Den här kundikaflaskan har en lång fasetterad pip högst upp som svänger ut och bildar en skiva över den långa halsen. De sluttande skuldrorna sväller ut innan de går ner mot en avsmalnande midja och en lätt utsvängd fot. Pipen och halsen har drejats separat och kittats samman. Halsen har sedan kittats fast på kroppen. En ytterligare öppning finns på skuldran. Flaskan har målad dekor i järnbrun under glasyren. En bård vågformade linjer, kanske blomblad, går runt, längsmed halsen. Ett pilträd är målat kroppens båda sidor. Den järnbruna dekoren är stiliserad och dekorativ och verkar ha målats med lätt hand. Ytan är täckt av en grönaktig glasyr. Glasyren har på grund av oxidering under bränningen blivit gulaktig snarare än blågrön. Keramik från Goryeo med järnbrun dekor under glasyren är vanligtvis ljusbrun. Horisontella sprickor runt kroppen som tillkommit under drejningen har inte slätats till. Fotringen och den platta basen är utan glasyr.
Den här typen av kärl härstammar från Indien och benämns ofta "kundika" vilket är dess namn på sanskrit. På koreanska heter kärlen "jeongbyoeng". Kundikan har sitt ursprung i de vattenflaskor som resande munkar använde sig av i Indien och introducerades via Kina till Korea tillsammans med buddismen. De användes till "rent" vatten vid buddistiska cermonier. Från och med första halvan av 1100-talet användes de även som vanliga vattenkärl. Kundikaflaskor framställdes i stor mängd, både i keramik och metall. Flaskans pip sitter högst upp på flaskan och den fylls på genom en öppning på sidan.
This kundika bottle has a long, faceted spout on top that flares into a disk above a long neck. The slanting shoulders bulge at the edge and run down to a narrowing waist and a faintly flaring foot. The spout and neck were potted separately and luted together. The neck was then luted to the body. Another opening is located at the shoulder. The bottle is decorated with a painted underglaze iron brown design. A band of wavy lines, probably representing flower petals, encircles the neck. A willow tree is features on either side. The iron brown design is stylized and decorative and seems to have been executed in a swift and casual manner. The surface is coated in a greenish-tinged glaze. Due to oxidation firing, the glaze turned yellowish rather than greenish-blue. Goryeo ceramics with underglaze iron brown decoration are generally of a light brown color. Horizontal fissures along the body that were the result of the potting process were not smoothened. The flat base and the footrim are unglazed.
This type of vessel originated from India and is commonly called a kundika, which is its Sanskrit name. In Korean, it is called "jeongbyeong." The kundika derived from water bottles used by travelling monks in India and was introduced through China to Korea alongside the Buddhist religion. It served as a Buddhist ceremonial vessel for holding the "pure" water. From the first half of the 12th century the kundika also started to be used as a common water vessel. Kundika bottles were produced in large quantities in ceramics as well as metal. With the spout on the top, the water was filled through the opening at the side.
Lotis, C. J. and Lee, M. D. 2011. Symbols of Identity: Korean Ceramics from the Collection of Chester and Wanda Chang. 1st ed. Washington DC: Asian Cultural History Program, National Museum of Natural History, Smithsonian Institution, p. 45.
국립문화재연구소 (National Research Institute). 2009. 미국 코넬대학교 허버트 F. 존슨 미술관 한국 문화재, 국외 한국문화재 조사보고서 제19권 (Korean Art Collection of the Herbert F. Johnson Museum of Art, Cornell University, Reports and catalogues of survey results on Korean artifacts housed in foreign institutions XIX), plates 130, 131.
Choi-Bae, S. 1984. Celadon wares of the Koryǒ period, 918 – 1392, catalogue of the Collection at the Museum of East Asian Art, City of Cologne. Cologne: Stadt Köln, Museum für Ostasiatische Kunst, pp. 72-75.
Jeon Seungchang, Jang Sungwook, Kim Yunjeong, and Im Jin A. 2013. 1st edition. Seoul: National Museum of Korea, p.118.
McKillop, B., 1992. Korean Art and Design. Victoria and Albert Museum.
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to approve the conditions.