I huvudsak massproducerade föremål, producerade i Syd, inköpta i Sydafrika och Tanzania, på marknader och gator, som reflekterar den snabbt växande handeln Syd-Syd och hur vardagsföremåls traditionella former och funktioner utförs i nya material. Samlingen anknyter till klassiska etnografiska samlingar men vill framförallt visa masskonsumtionskulturens växande betydelse.
Så här skrev museet i en anmälan av utställningen till en tävling om bästa bidrag under Designåret:
"Utställningen ?BILLIG DESIGN! visade varor man inte tänker på som god design, men det är dom! Förvånande former, kul färger, lågt pris, stor användbarhet. Billiga och roliga grejor, producerade i Syd, som gör vardagen lättare. Utställningen berättade om ett snabbt ökande flöde av varor inom Syd, en ny global kraft, men som också letar sig hit och påverkar vår egen vardag. Utställningen frågade vad som är bra design, vad som är prisvärt, men ställde också frågor om plast som ett växande miljöproblem. Utställningen hade ett formspråk som gick hand i hand med grejorna: lekfullt, färgrikt, rörligt, förvånande. "Streetsmart” kallade radions P5 utställningen. (W. Östberg, 20100216)
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.