- Inventarienummer
- 1904.19.0040
- Sakord
- maskmask
- Sakord, engelska
- maskmask; frontlet
- Utställning - planerad
- Avian allies
- Tidpunkt - öppnad/start
- 20182018
- Utställning, monterdel - planerad
- Avian allies - Ritual - America, Ritual/Ceremoniell - Amerika
- Region - ursprung
- British ColumbiaBritish%20Columbia
- Land - ursprung
- Kanada : Nordamerika
- Geonames-referens
- sws.geonames.org
- Källor, Wikipedia - beskr. av
- sv.wikipedia.org
- Land, engelska - ursprung
- CanadaCanada
- Världsdel - ursprung
- Nordamerika
- Världsdel, engelska - ursprung
- North AmericaNorth%20America
- Geografiskt namn - annat
- CanadaCanada
- Beskrivning
Enligt generalkatalogen är detta en mask med proveniensen British Columbia.
Detta är en så kallad "frontlet" en pannmask, som bärs av hövdingar på nordvästkusten, från sydöstra Alaska hos tlingit i norr ner till Washington state i söder och de nordligaste indiangrupperna i denna delstat. Olika grupper har sina föreställningar om var dessa pannmasker först började användas, men troligen var det i det norra området. De har ett liknande utseende längs hela kusten.
Pannmasken är oftast tillverkad i ett hårt träslag, och är oftast snidad för att representera ett familjesläktvapen eller en mytologisk gestalt. De används i danser där dansaren ofta har en korpskallra och är klädd i en filt och förkläde. Pannmaskerna hade ofta tyg runt en huvudring bakom den, och den var ibland dekorerad upptill med sjölejonmorrhår som står upp, och nedtill med hängande hermelinskinn. I kransen av sjölejonmorrhår upptill förvaras ofta örndun, som sprider sig runt när dansaren dansar. Dunet skall dels rena, ta bort onda väsen, och dels vara ett freds- och välkomsttecken till gäster på potlatchfester.
Denna "frontlet" är lite skadad, en del av högerkanten är avbruten. Den är helt klart av lite nyare tillverkning, då inläggen runt kanterna är gjorda av spegelglasbitar istället för av halnotissnäckskal som är vanligt på äldre exemplar. Några sjölejonmorrhår finns ej heller, och ej heller någon huvudring, med tillhörande tygskynke eller eventuellt hermelinskinn. Ögonen har haft inläggningar, men dessa har fallit ur. I övrigt är masken i relativt gott skick, men med en del mindre skador. Av stilen att döma kommer den troligen från bella coola indianerna. Den är också målad i en blå färg som var mycket vanlig hos dem./JG
- Avian allies, text eng
This frontlet is part of a head decoration worn as part of a ceremonial outfit of the Heiltsuk Nation in Canada. It is executed in the typical style of the Northwest Coast of North America. A wide range of birds can be found there, many of which are associated with mythological stories of the local populations, like eagle, raven, and even hummingbird.
The frontlet was brought to Sweden as part of a large collection gathered by Swedish anthropologist Gustav Retzius (1842-1919) during his stay in North America in 1893. As Retzius bought mostly from traders, only further consultation with the tribes from whom the collections came can clarify meaning and use and help identify the species of bird depicted.
Making a 3D model available online helps to spread the knowledge of the existence of the frontlet and it can be virtually examined by members of the tribe it originates from, as well as museum professionals, scholars in the field, but also everybody interested. Knowledge on the objects can flow back to the museum and new friends can be made.
- Avian allies, text sv
Detta är en så kallad "frontlet" en pannmask, som bärs av hövdingar på nordvästkusten, från sydöstra Alaska hos tlingit i norr ner till Washington state i söder och de nordligaste indiangrupperna i denna delstat. Olika grupper har sina föreställningar om var dessa pannmasker först började användas, men troligen var det i det norra området. De har ett liknande utseende längs hela kusten.
Pannmasken är oftast tillverkad i ett hårt träslag, och är oftast snidad för att representera ett familjesläktvapen eller en mytologisk gestalt. De används i danser där dansaren ofta har en korpskallra och är klädd i en filt och förkläde. Pannmaskerna hade ofta tyg runt en huvudring bakom den, och den var ibland dekorerad upptill med sjölejonmorrhår som står upp, och nedtill med hängande hermelinskinn. I kransen av sjölejonmorrhår upptill förvaras ofta örndun, som sprider sig runt när dansaren dansar. Dunet skall dels rena, ta bort onda väsen, och dels vara ett freds- och välkomsttecken till gäster på potlatchfester.
Denna "frontlet" är lite skadad, en del av högerkanten är avbruten. Den är helt klart av lite nyare tillverkning, då inläggen runt kanterna är gjorda av spegelglasbitar istället för av halnotissnäckskal som är vanligt på äldre exemplar. Några sjölejonmorrhår finns ej heller, och ej heller någon huvudring, med tillhörande tygskynke eller eventuellt hermelinskinn. Ögonen har haft inläggningar, men dessa har fallit ur. I övrigt är masken i relativt gott skick, men med en del mindre skador. Av stilen att döma kommer den troligen från bella coola indianerna. Den är också målad i en blå färg som var mycket vanlig hos dem./JGEnligt generalkatalogen är detta en mask med proveniensen British Columbia.
- Materialkategori
- trä
- Material - tillverkning
- trätr%C3%A4
- Material, engelska - tillverkning
- woodwood
- Teknik - tillverkning
- snidatsnidat; bemålatbem%C3%A5lat
- Höjd
- 22 cm22%20cm
- Bredd
- 15 cm15%20cm
- Djup
- 13 cm13%20cm
- Namn - förvärvat från
- Retzius, Gustaf (1842-10-17 - 1919-07-22), anatom, antropolog, tidningsman
- Beskrivning
Gustaf Retzius var läkare, anatom, antropolog och tidningsman. Professor i histologi och anatomi vid Karolinska institutet 1877-90. Ledamot av Svenska Akademin från 1901.Tillsammans med hustrun Anna Hierta-Retzius ägde R. 1884-1907 Aftonbladet. Åren 1884-87 var R. chefredaktör för tidningen, som under hans ledning blev alltmer konservativ i kulturfrågor. Tillsammans med hustrun gjorde R. omfattande donationer. R. gav även ut skönlitterära arbeten. Postumt utkom "Biografiska anteckningar och minnen" (1-2, 1933-48). /US
Gustaf Retzius var son till Anders Retzius.
- Källor, Kulturnav - samma
- kulturnav.org
- Källor - http
- libris.kb.se, commons.wikimedia.org, carl.kulturen.com, carlotta.malmo.se
- Källor, Wikipedia - beskr. av
- sv.wikipedia.org
- Tidpunkt - förvärv till museet
- 19041904
- Händelse - var närvarande vid
- Anna och Gustaf Retzius resa till Nordamerika (1893)
- Beskrivning
- Under ett halvår med början i juni reste paret Retzius i Nordamerika. Precis som under resan till Egypten var ett viktigt mål att köpa in samlingar till det blivande etnografiska museet samt att besöka kollegor och deras institutioner. Även denna resa rapporterade Gustaf om i artiklar i Aftonbladet under rubriken "Bilder från Nordamerika". Dock blev det aldrig någon bok. Första besöket var till Yale och paleontologen Othniel Charles Marsh vilket följdes av flera andra universitetsbesök. De besökte världsutställningen i Chicago där de bland annat fick se etnografiska utställningar och även flera olika ursprungsfolk som uppträdde och dansade. Här fick de träffa dansken Adrian Jacobsen och den berömde Franz Boas. Efter världsutställningen besökte de flera olika platser och städer, bland annat Santa Fe. De får här tillfälle att besöka en "indianbosättning" utanför staden. I Santa Fe fanns en antikvitetshandel kallad "Jake Gold´s Free Museum" (Gold´s Old Curiosity Shop) där Gustaf köpte etnografika. Under några veckor besökte de nordvästkusten och British Columbia. De kom till staden Victoria, där det fanns flera handlare för etnografika, och reste sedan vidare på Vancouverön. I Bella Bella träffade de Adrian Jacobsens bror Filip Jacobsen som gjorde det möjligt för Anna och Gustaf att besöka flera olika platser och även att inhandla etnografika under 12 dagar. En stor del av föremålen i butikerna i Victoria var insamlade av bröderna Jacobsen. Gustaf och Anna förfärades över de metoder som återförsäljarna använde sig av för att lura av ursprungsbefolkningen äldre föremål som inte var till salu. De var också kritiska till missionärerna i området. Gustaf fick inte tag på lika många kranium under denna resa i jämförelse med egyptenresan men han lyckades förvärva fyra så kallade "longhead"-skallar. Vägen hem till Sverige gick via stopp i flera städer, bland annat Chicago igen, Baltimore och Washington. Stora delar av de samlingar Retzius förvärvade under sin resa finns på Etnografiska museet
- Källor, Kulturnav - samma
- kulturnav.org
- Klassifikation, OCM (smal)
- Bildkonst (532); Religion i allmänhet (771); Religiösa högtider och gudstjänster (796); Ritual (788)
- OWC - ursprung
- NE3NE3
- Sketchfab 3D - link
- sketchfab.com
- Utställning - tidigare
- Human Nature
- Tidpunkt - öppnad/start
- 2020-09-262020-09-26
- Tidpunkt - stängd/slut
- 2022-11-062022-11-06
- Utställning, del av - tidigare
- Human Nature - D4 Potlatch, Potlatch
- Utställning, extern - tidigare
- VKM:Human Nature
- Källor - http
- kulturarvsdata.se
- Sökord
- 3D3D; 3D-modell3D-modell; SketchfabSketchfab
- Ursprungsdatabas
- EtnoEtno
- Belongs to Samling
- 1904.19
::
Retzius, Gustaf
Leave a comment
Here you can leave a comment. You have to supply an e-mail, an alias and you have to accept the agreements.