History
-
Saab 32 Lansen utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. Det är ett tvåsitsigt militärt jetflygplan med plats för pilot och navigatör. Redan under slutet av 1940-talet diskuterade Saab och Flygförvaltningen ett nytt flygplan som skulle kunna ersätta B 18, J 21A, A 21R och J 30. Tester av olika konfigurationer ledde till ett enmotorigt pilvingat konventionellt flygplan.
Den första provflygningen med Saab 32 Lansen blev genomförd i november 1952. Flygvapnet fick den första leveransen av serietillverkade flygplan i december 1955. Lansen var flygvapnets första flygplan med allväderskapacitet och hade, en för sin tid, avancerad elektronisk utrustning.
Saab 32 fanns i fem olika versioner - attackflygplan, jaktflygplan, spaningsflygplan, målbogserare och störflygplan.
A 32A, attackversionen, tillverkades i 287 exemplar. Beväpningen bestod av fyra fasta automatkanoner och en yttre last av bomber och raketer. För anfall mot sjömål användes robot 04. Attackflyget med Lansen var en slagkraftig del av Sveriges invasionsförsvar under kalla krigets första decennier och kallades för ÖB:s klubba.
J 32B, jaktversionen, tillverkades i 118 exemplar. Beväpningen bestod av fyra fasta automatkanoner och flygplanet kunde också bära robot 24, jaktroboten Sidewinder. J 32B fick en betydligt kraftigare motor jämfört med A-versionen och fick därför smeknamnet Lansen sport.
S 32C, spaningsversionen, tillverkades i 45 exemplar och var utvecklad ur A 32A. Spaningslansen hade havsövervakning med radar och fotospaning som huvuduppgift. Det som var vapenbalkar på A 32A skulle på 32C bära de lysbomber som användes vid fotospaning i mörker.
J 32D var sex flygplan ur B-versionen som blev konverterade till målbogserarflygplan. Dessa var utrustade med antikollisionsljus och målbogseringsvinsch.
J 32E var fjorton flygplan ur B-versionen som blev konverterade till störflygplan. I dessa hade vapnen och den ordinarie radarutrustningen ersatts av inre och yttre störutrustning.
Det här exemplaret av S 32C blev godkänt av flygvapnet 1958 och taget ur tjänst 1979. Flygplanet var under hela sin tjänstgöringstid baserat på Södermanlands flygflottilj F 11 i Nyköping. År 1978 gick den sista flygning från F 11. Destinationen var de flyghistoriska samlingarna på Malmen, det som nu är Flygvapenmuseum. Flygplanet står nu i Flygvapenmuseums nybyggda magasinshangar.
Kuriosa:
Det finns bara två stycken S 32C Lansen bevarade. Det här är den ena, den andra finns på F 11 museum i Nyköping.
Produktion: 1958
- TillverkareSaab AB (1937)säker
- Adress, HuvudkontorSverige (SE) Stockholm
- Adress, kontorSverige (SE) Östergötland Linköping
- Alternative namesSvenska aeroplanaktiebolaget
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Saab AB»
Användning: 1958 - 1979
Användes på 1 div., F 11.- Militärt förbandSödermanlands flygflottilj F 11 (1941 - 1980)
- Levnadsort, förläggningsortSverige (SE) Södermanland Nyköping Stigtomta
- Alternative namesF 11 (förkortat namn) F 11 Nyköping (vardaglig benämning) Kungliga Södermanlands flygflottilj (officiellt namn)
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Södermanlands flygflottilj F 11»
Förvärv: 1979
- Givare till museetFörsvarsmakten
- Levnadsort,Sverige (SE) Stockholm
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Försvarsmakten»
License information
-
License
Attribution (CC BY)
- Rättighetsinnehavare Flygvapenmuseum
Metadata
- IdentifierFVM.101530
- Part of collectionFlygvapenmuseums föremål
- Owner of collectionFlygvapenmuseum
- InstitutionFlygvapenmuseum
- Date publishedJune 14, 2016
- Date updatedNovember 11, 2023
- DIMU-CODE021026469602
- UUIDc53e9b48-fc08-439a-b568-9c3e31e41d5e
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».