logo

Carlotta - the museum database

MTM 1980:108 :: flygplan

Object description

SAAB J35-F Draken är ett ensitsigt jaktflygplan vars grundkonstruktion härstammar från 1950-talet. Chefskonstruktör var civilingenjör Erik Bratt. Första flygningen gjordes 1955 med pilot Bengt Olow. J35 Draken var i aktiv tjänst inom det svenska luftförsvaret mellan 1960-1999.

Modellen J35-F (F=Filip) var i tjänst mellan 1965-1991 och versionen hade förbättrad prestanda vad beträffar motor, elektronik och vapen jämfört med tidigare modeller. Flygplanet är konstruerat som en dubbel deltavinge och har en enkelströms jetmotor med efterbrännkammare. Beväpningen består av radar, ir-robotar samt raketer och automatkanon. För målinmätning finns radar, ir-spanare samt ett gyrosikte.

Flygplanet visas utan motor. Märkt med svenska nationalitetsbeteckningar. Fplkod 55 samt 35484. Tjänstetomvikt (med motor): 7494 kg.

Object description

Utställningstext:

Saab J 35F Draken är ett enmotorigt svenskt jaktplan som utvecklades av SAAB i Linköping. Den första prototypen flög i okter 1955 med Bengt Olow som pilot. Draken konstruerades från börjam som ett rent jaktflygplan, en så kalla ”interceptor” för att möte Kalla krigets högtflygande bombflygplan. Draken fanns också som spaningsflygplan och en tvåsitsig version användes för utbildning. För export till Danmark utvecklades även en attackversion. På Kungliga svenska flygflottiljen, F10, i Ängelholm fanns olika versioner av draken mellan 1964 till 1998.

Planet framför dig är en SAAB J 35 F DRAKEN, där F står för Filip. Det är en av de sista versionerna med förbättrad prestanda vad beträffar motor, elektronik och vapen. Draken blev en succé för SAAB och tillverkades i 644 exemplar mellan åren 1959-1972. Flygplanet var i militärtjänst i över 40 i fyra europeiska länder. Ett flertal gick på export till Finland, Danmark och Österrike. Några fann även vägen till USA.

Draken har av många ansetts som det vackraste flygplanet i Flygvapnet, i stark konkurrens med J34 Hawker Hunter. Vid två tillfällen har Draken röstats fram som Sveriges genom tiderna vackraste stridsplan.

SAAB 35 Draken konstruerades med en dubbel deltavinge vilket gav flygplanet goda flygegenskaper vid både hög och låg hastighet. Nackdelen är att luftmotståndet blir stort, vilket innebär att farten minskar. För att kompensera fartminskning måste motorpådraget ökas. Men ett stort motstånd kan också vara bra, till exempel vi undanmanövrar. Toppfarten för Draken var dubbla ljudhastigheten, Mach 2.

Den 15 januari 1960 flögs Draken av Erik Dahlström i dubbla överljudshastigheten för första gången.

Huvudansvarig för Drakens konstruktion, ingenjör Erik Bratt, var långt före sin tid med dubbeldeltavingen på Draken. Den kom efter han användas på flygplanskonstruktioner. Ett oönskat fenomen hos flygplan med deltavinge är ”superstall”. Superstall innebär att flygplanet faller okontrollerat, som ett nedsinglande löv. Superstalling krävde många piloters liv, och lösning blev mer utbildning i att hantera det.

I det svenska flygvapnet har den tvåsitsiga Draken som är försedd med en särskild ”antispinnskärm” också använts.

  • Data elements
Inventarienummer
MTM 1980:108
Modellnamn
Draken
Sakord
flygplan
Sakord, typbeteckning
J 35F
Tekniska uppgifter
Tillverkare SAAB 1967. Fpl typ 356 nr. 484-55, motortyp RM 6C nr.8777; Ebk typ 67 nr.8561 (saknas, se loggböcker). Fpl levererades 3/3-26/6 1967, godkändes 21/8 1967.Överfördes 1974 till F10, avställd 1978. Inventarieförteckningen från 30/7 1965-22/1 1975 ger upplysningar om utrustning samt saknade delar.
Klassifikation OCM
506; 707
Klassifikation MM
flygplan, motordrivna
Klassifikation Saglig Registrant
E 4
Materialkategori
metall
Material
stål; duralumin; titan; glasfiber; gummi; plast
Färg
mörkgrön; grå
Personnamn - Tillverkning
SAAB, Linköping
Förekommer som
tillverkning
Företagsnamn
Svenska Aeroplan Aktiebolaget
Land
Sverige
Ort
Linköping
Tid - Företagets grundande
1937
Tidsuppgifter
1967
Land - Tillverkning
Sverige
Personnamn - Förvärvat från
Kungl. Flygflottiljen F10
Land
Sverige
Ort
Ängelholm
Namn
Kungl. Skånska Flygflottiljen F10
Förvärvsomständigheter
gåva
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MTM/A4 [3 vol]
Beskrivning

SAAB J35-F Draken är ett ensitsigt jaktflygplan vars grundkonstruktion härstammar från 1950-talet. Chefskonstruktör var civilingenjör Erik Bratt. Första flygningen gjordes 1955 med pilot Bengt Olow. J35 Draken var i aktiv tjänst inom det svenska luftförsvaret mellan 1960-1999.

Modellen J35-F (F=Filip) var i tjänst mellan 1965-1991 och versionen hade förbättrad prestanda vad beträffar motor, elektronik och vapen jämfört med tidigare modeller. Flygplanet är konstruerat som en dubbel deltavinge och har en enkelströms jetmotor med efterbrännkammare. Beväpningen består av radar, ir-robotar samt raketer och automatkanon. För målinmätning finns radar, ir-spanare samt ett gyrosikte.

Flygplanet visas utan motor. Märkt med svenska nationalitetsbeteckningar. Fplkod 55 samt 35484. Tjänstetomvikt (med motor): 7494 kg.

;

Utställningstext:

Saab J 35F Draken är ett enmotorigt svenskt jaktplan som utvecklades av SAAB i Linköping. Den första prototypen flög i okter 1955 med Bengt Olow som pilot. Draken konstruerades från börjam som ett rent jaktflygplan, en så kalla ”interceptor” för att möte Kalla krigets högtflygande bombflygplan. Draken fanns också som spaningsflygplan och en tvåsitsig version användes för utbildning. För export till Danmark utvecklades även en attackversion. På Kungliga svenska flygflottiljen, F10, i Ängelholm fanns olika versioner av draken mellan 1964 till 1998.

Planet framför dig är en SAAB J 35 F DRAKEN, där F står för Filip. Det är en av de sista versionerna med förbättrad prestanda vad beträffar motor, elektronik och vapen. Draken blev en succé för SAAB och tillverkades i 644 exemplar mellan åren 1959-1972. Flygplanet var i militärtjänst i över 40 i fyra europeiska länder. Ett flertal gick på export till Finland, Danmark och Österrike. Några fann även vägen till USA.

Draken har av många ansetts som det vackraste flygplanet i Flygvapnet, i stark konkurrens med J34 Hawker Hunter. Vid två tillfällen har Draken röstats fram som Sveriges genom tiderna vackraste stridsplan.

SAAB 35 Draken konstruerades med en dubbel deltavinge vilket gav flygplanet goda flygegenskaper vid både hög och låg hastighet. Nackdelen är att luftmotståndet blir stort, vilket innebär att farten minskar. För att kompensera fartminskning måste motorpådraget ökas. Men ett stort motstånd kan också vara bra, till exempel vi undanmanövrar. Toppfarten för Draken var dubbla ljudhastigheten, Mach 2.

Den 15 januari 1960 flögs Draken av Erik Dahlström i dubbla överljudshastigheten för första gången.

Huvudansvarig för Drakens konstruktion, ingenjör Erik Bratt, var långt före sin tid med dubbeldeltavingen på Draken. Den kom efter han användas på flygplanskonstruktioner. Ett oönskat fenomen hos flygplan med deltavinge är ”superstall”. Superstall innebär att flygplanet faller okontrollerat, som ett nedsinglande löv. Superstalling krävde många piloters liv, och lösning blev mer utbildning i att hantera det.

I det svenska flygvapnet har den tvåsitsiga Draken som är försedd med en särskild ”antispinnskärm” också använts.

Historik

Med anledning av 40-årsjubileet av F10's placering på Bulltofta under 2:a världskriget överlämnades J35F Draken till Malmö Kommun med placering på Tekniska Museet. Gåva från Sveriges Flygvapen, genom 1:ste flygtekniker Olle Engdahl, avd. 6, F10 Ängelholm.

Tillhörande arkivalier:

1 pärm Inventarieförteckning (1967-1978)

1 pärm KF-kort

1 pärm Tekn. rapp.

1 pärm Tomt. Tomä.

1 pärm Loggblad

1 pärm Loggbok (1978, 1979)

1 pärm Tekn. rapp. och Loggblad

CC-licens - Bild
Erkännande
Belongs to Samling
MTM

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.