Kröningsvagnen en statsvagn av karosstyp. Helt förgylld med skulpterad och målad dekor ritad av Jean I Bérain. Tillverkad 1696 i Paris och dekorerad i Stockholm 1699, moderniserad 1751.
Sluten fyrsitsig korg eller kur av trapetsoid form, horisontalt bukiga fyllningar i fram- och bakväggarna. Sju slipade kristallfönsterglas. Välvd imperial (himmel, tak) med snidade ornament av A. Masreliez, i form av palmkvistar lindade med blomstergirlander, drakar, på kornischens hörn fyra lejonmasker med stora tofsar av silver och guld hängande ur gapen. Mitt på imperialen en liten piedestal med hyende och förgylld krona av koppar och mässing. Över dörrarna snidade kartuscher med regalier och ymnighetshorn. På kornischen och mellan fönstren lagerfestoner, 12 riksäpplen av förgylld mässing runt imperialens kant. Bevingade drakar på hörnen mitt på korgen.Fönsteromramningar och lister snidade. De tre längsgående listerna med förgyllda mässingsbeslag. På korgens fyllningar målade rokokoputti med regalier mot guldgrund med strödda öppna kronor av avanturin (silverströ), utförda av Johan Pasch 1751. Under detta målningsskikt finns originalmålningar av Jacques Foucquet och Jacques De Meaux från 1699 bevarade. På fram- och bakfyllningarna det svensk-norska unionsvapnet respektive Holstein-Gottorpska vapnet omgivna av molnskyar, putti, drakar och lejon. På dörrarna unionsvapnet och vapentält från 1860. Sex praktfulla gångjärn, fyra fjäderbeslag och två runda dörrvred av ciselerad, förgylld mässing. Allt träverk och alla metalldelar förgyllda. Korgens klädsel invändigt av silvertyg med invävda guldflammor, guldfransar till inkantning och guldgaloner. Två rektangulära, högt stoppade dynor med dito tyg, kappa längs ena långsidan. Åtta stycken guldspetsgardiner, fyra ursprungliga och fyra från 1751. Feston och fyra gardiner vid fram- och bakväggen av mönstrat silvertyg med guldfrans. Krepin med frans kring taklisten. Fönsterband av guldgalon. Rosett i imperialens mitt. Fotbotten med yttäckande marketeriarbete i graverad mässing och sköldpadd. Stommen är av ek. Fotbottnen tillverkad av Charles Boulle i Paris 1696. Den har halvcylindriska stigbrunnar med halvcirkelformade fotsteg vid vardera dörren. En halvcirkelformad dyna av blå sammet med strödda broderade kronor hör till vardera fotsteget. Klädseln apterad på hela korgen av sadelmakare J P Pfeffer 1751. Korgen hänger i fyra hängremmar, bredd: 110 mm, med stora förgyllda mässingsspännen (225 x 410 mm) av Ludolph Wehser 1751. Remmarna är av läder överklädda med blå sammet, dekor av vågiga silvergaloner kantade med kavelfrans av guld. Åtta mindre stöt- och svängremmar och svängelremmar i samma utförande. Fjädring à la Daleme, dvs bladfjädrar på fyra punkter under korgen. Förgyllda fjäderbeslag i form av lejon med trekronorssköld, lambrequin. Undervagn av skulpterat, förgyllt trä, främst valnöt, bommen av alm. Förgyllda svanhalsar, karmstöd och beslag av järn och brons. Framvagn med vändkrans, förvåg och svänglar, kuskbock med akantus och lagerfestoner. Kuskbocksbräda i form av stor rocaille med lejonmask framtill. På denna en stoppad fotdyna klädd med gult tyg. Kuskbocksdyna av rött läder, kuskbockskappa av blå sammet med strödda öppna kronor broderade, galon och frans runt kanten, två silver-guldtofsar i vardera hörnet (en saknas). Framhjul med tio kannelerade ekrar, fem lötar, med två snidade blad på vardera vid ekerfästena. Hjulskena i fem sektioner med fem bultar i vardera änden. Av de ursprungliga textilierna, som 1699 broderades av Tobias Ley, finns från korgens inre imperialens och bakväggens klädsel med applikationsbroderi bevarade (Lrk nr: 25177, ). Bakvagn med divergerande karmstolpar i form av fyrkantspelare med akantuskapitäl med blomstergirlander kring stolparna och en putto på vardera (snidad av René Chauveau 1696). På stolpkrönen hjälm med pilkoger. Uppsvängd tvärbåge med lambrequin och liten Fama-figur, vilken förlorat sitt instrument. Bakhjulen utförda som framhjulen, men med 12 ekrar, 6 lötar. Undervagnen bevarad i ursprungligt skick, skulptörer 1699 var Claude Henrion. René Chauveau och Bernard Foucquet. Endast kuskbocksbrädan och överkransen, dvs vändkransens övre del, gjordes av Masreliez 1751. Korgl: 1540 mm, korgl: 1620 mm (utan lejonmasker) upptill, 1470 mm vid drakarna, Enbart korgens höjd: 2600 mm, kuskbockens h: 1750 mm, balkarnas h: 2120 mm, framhjul d: 890 mm, bakhjul d: 1760, axelbredd fram: 1830 mm, axelbredd bak: 1830 mm, vikt: 150000 g.
Museum |
Livrustkammaren
|
---|---|
Föremålsbenämning |
|
Kategori |
Slutna, fyrhjuliga vagnar
|
Material |
|
Storlek |
|
Teknik |
|
Antal |
1
|
Datering |
1696
1696-1699; 1751 |
Tillverkningsplats | |
Tillverkare |
|
Tidigare ägare | |
Föremålsnummer |
15600_LRK
|
Andra nummer |
Nr 1867: 5722:1
|
Litteratur |
|
Historisk händelse | |
Relaterat föremål |
1/216
2/216
3/216
4/216
5/216
6/216
7/216
8/216
9/216
10/216
11/216
12/216
13/216
14/216
15/216
16/216
17/216
18/216
19/216
20/216
21/216
22/216
23/216
24/216
25/216
26/216
27/216
28/216
29/216
30/216
31/216
32/216
33/216
34/216
35/216
36/216
37/216
38/216
39/216
40/216
41/216
42/216
43/216
44/216
45/216
46/216
47/216
48/216
49/216
50/216
51/216
52/216
53/216
54/216
55/216
56/216
57/216
58/216
59/216
60/216
61/216
62/216
63/216
64/216
65/216
66/216
67/216
68/216
69/216
70/216
71/216
72/216
73/216
74/216
75/216
76/216
77/216
78/216
79/216
80/216
81/216
82/216
83/216
84/216
85/216
86/216
87/216
88/216
89/216
90/216
91/216
92/216
93/216
94/216
95/216
96/216
97/216
98/216
99/216
100/216
101/216
102/216
103/216
104/216
105/216
106/216
107/216
108/216
109/216
110/216
111/216
112/216
113/216
114/216
115/216
116/216
117/216
118/216
119/216
120/216
121/216
122/216
123/216
124/216
125/216
126/216
127/216
128/216
129/216
130/216
131/216
132/216
133/216
134/216
135/216
136/216
137/216
138/216
139/216
140/216
141/216
142/216
143/216
144/216
145/216
146/216
147/216
148/216
149/216
150/216
151/216
152/216
153/216
154/216
155/216
156/216
157/216
158/216
159/216
160/216
161/216
162/216
163/216
164/216
165/216
166/216
167/216
168/216
169/216
170/216
171/216
172/216
173/216
174/216
175/216
176/216
177/216
178/216
179/216
180/216
181/216
182/216
183/216
184/216
185/216
186/216
187/216
188/216
189/216
190/216
191/216
192/216
193/216
194/216
195/216
196/216
197/216
198/216
199/216
200/216
201/216
202/216
203/216
204/216
205/216
206/216
207/216
208/216
209/216
210/216
211/216
212/216
213/216
214/216
215/216
216/216