Skål med silverbeslag och etui. Kraakporslin, Wanli. Mingdynastin.
SKÅL. Av Kraakporslin med beslag av förgyllt silver samt med europeiskt originaletui. Dekor med landskap i blått under glasyren samt i guld på glasyren. Runt bräddkanten en rand i blått övermålad med guld. På insidan runt brädden en stiliserad bård med hägrar och lotusblommor. I botten ett landskap inom en ring. Guldet är obränt och senare pålagt i Europa. Fodralet är från samma tid som beslagen och klätt med tunt mörkbrunt skinn (delvis skadat) och fodrat med brunt sämskskinn. Inköpt av Wilhelmina von Hallwyl 16 december 1909 hos Bukowskis konsthandel, Stockholm. Ett exceptionellt föremål vars fint tecknade förgyllda slingrande arabeskdekoration inte är kinesisk, utan tillagd innan beslagen sattes dit ca 1650. Enligt vedertagen kunskap gjordes inte de första europeiska brända överdekorationerna på kinesiskt porslin förrän alldeles i slutet av 1600-talet i Nederländerna, där det utvecklades till en storskalig industri. Var den här skålen förgylldes förblir ett gäckande mysterium. Bland tidiga exempel på förgyllning finns ett fat vid Peabody Essex Museum i Salem, USA, med ett kejserligt märke från Jiajing (1522–66); ett fat i kyrkan Santa Maria de los Corporales i Zaragoza, Spanien; samt ett fat vid Habsburg Kunstkammer i Wien, beskrivna i inventarieförteckningar daterade från 1596 och 1666. Föremålet vid Peabody Essex Museum har försilvrade beslag, precis som exemplaret vid Hallwylska, som verkar vara av iberisk tillverkning, vilket kan innefatta Spanien, Portugal eller möjligen de spanska kolonierna i Latinamerika. Den lilla mängd bevis vi har kopplar det här ovanliga förgyllda Mingporslinet till Spanien och dess habsburgska förbindelser med Österrike. Trots att detta inte besvarar frågan var de förgylldes, så antyder det om att de alla kom till Europa via spanska handelslänkar i Filippinerna på Manila Galleon-skeppen till »Nya Spanien« (Mexiko). Det är möjligt att de till och med förgylldes i Nya världen, eller kanske i Spanien när de kommit fram. (Katalogtext av Errol Manners, London.) Märket av en hare på undersidan kan vara en tursymbol, eller möjligen ett verkstadsmärke. Bowl: Kraak style, Wanli period (1573-1620). Porcelain bowl decorated in underglaze cobalt blue, with Western metal mounts, gilding and leather box An exceptional piece whose finely delineated gilt arabesque scroll decoration is not Chinese, but added before the mounts were appended c.1650. Accepted wisdom is that the first European, fired, over-decoration on Chinese porcelain was not done until the very end of the 17th century in Holland, where it developed into a large-scale industry. Where this bowl was gilded remains a tantalising mystery. Early examples of gilding include a dish in the Peabody Essex Museum, Salem with Jiajing reign mark (1522-66); in the Church of Santa Maria de los Corporales, Zaragoza, in Spain; and in the Hapsburg Kunstkammer in Vienna, described in inventories dating from 1596 and 1666. The Peabody Essex Museum piece has silver gilt mounts like the Hallwyl example, which appear to be of Iberian manufacture, which could encompass Spain, Portugal or conceivably the Spanish Colonies in the Americas. The small amount of evidence that we have links these rare gilded Ming porcelains to Spain and its Habsburg relations in Austria. Though this doesn’t answer the question of where they were gilded, it suggests that they all came to Europe via Spanish trade links in the Philippines on Manila Galleons to “New Spain” (Mexico). It is conceivable that they were even gilded in the New World, or perhaps in Spain once they had arrived. (Catalogue entry supplied by Errol Manners) The mark of a hare on the base may be a lucky emblem, or it could possibly be a workshop mark.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning |
Skål med etui
|
Kategori |
|
Material |
|
Storlek |
|
Teknik |
Förgyllning
|
Datering |
1368 – 1644
1573-1620 |
Tillverkningsplats | |
Föremålsnummer |
XLVIII:VIII:B.b.d.01._HWY
|
Tillhörande texter |
|