Föremål

Stilleben med nautiluspokal.

Genom koloniala resor fördes föremål hem som tidigare varit okända för den europeiska publiken. Det blev populärt att kombinera dessa exotiska objekt med konstverk i silver och metall, vilka fick en framträdande plats i samlarnas kuriosakabinett. Föremålen fungerade dels som påminnelser om de koloniala erövringarna, dels som objekt som väckte en särskild fascination för naturens underverk – ett karakteristiskt drag för 1600-talets världsbild. Nautiluspokaler var särskilt eftertraktade i 1600-talets Nederländerna och symboliserade beställarens rikedom och sociala status. Detta kontrasteras mot det fallna glaset, som fungerar som en påminnelse om livets förgänglighet och ger fåfängan en bitter underton – likt smaken av en citron. Stillebenmåleriet under denna tid var inte bara en uppvisning i teknisk skicklighet och estetiskt tilltalande föremål, utan också laddat med kristen symbolik kring fåfänga, förgänglighet och döden. Målningen tillskrivs idag Maerten Boelema de Stomme, baserat på jämförelser med en signerad variant från 1648, som finns i Ateneum i Helsingfors. Boelema de Stomme var elev till Willem Claesz Heda, som också är representerad i den Hallwylska samlingen. -*- Through colonial expeditions, objects previously unknown to the European public were brought home. It became popular to combine these exotic items with silver and metal artworks, which were prominently displayed in collectors’ cabinets of curiosities. These objects served both as reminders of colonial conquests and as items that evoked a particular fascination with the wonders of nature—a defining feature of the 17th-century worldview. Nautilus cups were especially sought after in 17th-century Netherlands, symbolizing the wealth and social status of their owners. This is contrasted by the fallen glass, which serves as a reminder of life’s transience and lends vanity a bitter undertone—much like the taste of a lemon. Still life painting during this period was not merely a display of technical skill and beautiful objects but was also imbued with Christian symbolism regarding vanity, impermanence, and death. The painting is now attributed to Maerten Boelema de Stomme, based on comparisons with a signed version from 1648, housed in the Ateneum in Helsinki. Boelema de Stomme was a pupil of Willem Claesz Heda, who is also represented in the Hallwyl collection.

Museum
Hallwylska museet
Föremålsbenämning
Kategori
Material
Duk
Storlek
  • bredd 38 cm
  • höjd 50 cm
Teknik
Datering
1600 – 1699

1600-tal

Tillverkningsplats
Tillverkare
Tidigare ägare
Föremålsnummer
XXXII:B.55._HWY
Litteratur
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
  • Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement des maîtres éntrangers (non scandinaves) en Suède, I-III, 1913
  • Hallwylska målerisamlingen : The Hallwyl Collection of Paintings. [Anm. kat. red. Eva Helena Cassel Phil...]; [fotografier: Göran Smidt & Samuel Uhrdin]] Ref.ex. 2:2 plac. i “guideskåpet” : [ex. 1:2 IE], 1997
Tillhörande texter
Typ
Äldre inventarium
Titel
OKÄND MÄSTARE (1600-talets midt), Holland.
Källa
Hallwylska samlingens katalogverk
Datum
1930
Text
Stilleben med Nautiluspokal. Å en fyrsidig bordskifva, täckt af en brungul duk: Å bortre hörnet en Nautiluspokal på hög fot af silfver, snäckan grönskimrande, med förgyllda, rikt drifna och ciselerade beslag, till vänster en å en delfin ridande Neptunus med treudd, foten med balusterformigt skaft med dylik ornering och två motstående vingornament. Framför pokalen en fruktknif med skaftet inlagdt i kvadratiska rutor, hvarannan svart med en hvit fyruddig stjärna, hvarannan af pärlemor, å skaftändan en profilerad knopp af hvit metall. Framför knifven en hasselnöt. Vid framkanten, mera till höger, en fiat tenntallrik, å denna en till hälften skalad citron med skalet nedhängande i spiral öfver tallrikskanten; till vänster bakom citronen, å brättet, två citronskifvor; till höger om citronen en hasselnöt och å brättet flere stycken af nötskal; bakom citronen en å brättet liggande ljusbrun remmare af glas. Till höger å bordet tre hasselnötter samt ett större och flere mindre stycken af ett nötskal. Bakgrund gulbrun, mörkare åt sidorna. Ljuset från vänstra öfre kanten. Ej signerad. Å baksidan märkt (orig. 2/i): På tra (ek). Höjd: 0.5 m.; bredd: 0.38 m. Tillskrifven Marten Boelema (Boelsema), kallad De Stomme, holländsk stillebenmålare från Leeuwarden, lärjunge 1642 af Willem Claesz. Heda i Haarlem. Enligt Alfred von Wurzbach: »Niederländisches Künstler-Lexikon», Erster Band, Wien und Leipzig 1906. Se dock äfven Olof Granberg: »Inventaire général des trésors d’art, peintures & sculptures, principalement de maîtres étrangers (non Scandinaves) en Suède», Tome III, Stockholm 1913, n° 323 (sid. 82, plansch 83), där taflan tillskrifves Pieter Claesz. (i597/i598—1660) med påpekande af att den å taflan på bordet liggande knifven är den samma, som återfinnes å sistnämnde målares »Frukoststycke» (B. 133) i Hallwylska samlingen. Ram (gammal): Af trä, svartbetsad och polerad samt med förgylld ornerad dagerlist; på blindram af furu. Profil som figuren (orig. 3/i): Glas. Höjd: 0.73 m.; bredd: 0.62 m. Inköpt af Wilhelmina von Hallwyl, f. Kempe, 29 Februari 1904 i H. BUKOWSKIS Konsthandel (innehafvare C. U. Palm), Arsenalsgatan 2 D, Stockholm, se räkning samma dag. Betald 29 Februari 1904. Pris: Kr. 3300, se Toilettbok (här uppförd på Mars 1904) och räkning.
Bild på Stilleben med nautiluspokal.

Upphov: Boelema de Stomme, Maerten, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.

Ladda ner media Information om bilden