Stilleben med nautiluspokal.
Genom koloniala resor fördes föremål hem som tidigare varit okända för den europeiska publiken. Det blev populärt att kombinera dessa exotiska objekt med konstverk i silver och metall, vilka fick en framträdande plats i samlarnas kuriosakabinett. Föremålen fungerade dels som påminnelser om de koloniala erövringarna, dels som objekt som väckte en särskild fascination för naturens underverk – ett karakteristiskt drag för 1600-talets världsbild. Nautiluspokaler var särskilt eftertraktade i 1600-talets Nederländerna och symboliserade beställarens rikedom och sociala status. Detta kontrasteras mot det fallna glaset, som fungerar som en påminnelse om livets förgänglighet och ger fåfängan en bitter underton – likt smaken av en citron. Stillebenmåleriet under denna tid var inte bara en uppvisning i teknisk skicklighet och estetiskt tilltalande föremål, utan också laddat med kristen symbolik kring fåfänga, förgänglighet och döden. Målningen tillskrivs idag Maerten Boelema de Stomme, baserat på jämförelser med en signerad variant från 1648, som finns i Ateneum i Helsingfors. Boelema de Stomme var elev till Willem Claesz Heda, som också är representerad i den Hallwylska samlingen. -*- Through colonial expeditions, objects previously unknown to the European public were brought home. It became popular to combine these exotic items with silver and metal artworks, which were prominently displayed in collectors’ cabinets of curiosities. These objects served both as reminders of colonial conquests and as items that evoked a particular fascination with the wonders of nature—a defining feature of the 17th-century worldview. Nautilus cups were especially sought after in 17th-century Netherlands, symbolizing the wealth and social status of their owners. This is contrasted by the fallen glass, which serves as a reminder of life’s transience and lends vanity a bitter undertone—much like the taste of a lemon. Still life painting during this period was not merely a display of technical skill and beautiful objects but was also imbued with Christian symbolism regarding vanity, impermanence, and death. The painting is now attributed to Maerten Boelema de Stomme, based on comparisons with a signed version from 1648, housed in the Ateneum in Helsinki. Boelema de Stomme was a pupil of Willem Claesz Heda, who is also represented in the Hallwyl collection.
Museum |
Hallwylska museet
|
---|---|
Föremålsbenämning | |
Kategori | |
Material | |
Storlek |
|
Teknik | |
Datering |
1600 – 1699
1600-tal |
Tillverkningsplats | |
Tillverkare |
Boelema de Stomme, Maerten (Konstnär)
|
Tidigare ägare | |
Föremålsnummer |
XXXII:B.55._HWY
|
Litteratur |
|
Tillhörande texter |
|
Upphov: Boelema de Stomme, Maerten, Hallwylska museet/SHM (PDM) Upphovsrätten till detta verk har gått ut och är därmed fritt att använda på alla sätt. Ange gärna upphovsperson om denne är känd.
Information om bilden