logo

Carlotta - the museum database

Tavlor :: Tingen- i samlandets spår: Konstväggen

Monterdel
Tavlor
Titel
Tingen- i samlandets spår: Konstväggen
ID i utställning
1
Webbutställningstext
NATIONALROMANTIK SOM STILIDEAL Kvalitet och estetik för alla I mötet med Carl Larssons konstnärskap föddes ett stil- och ett boendeideal som lever än idag. Målningarna från hemmet i Sundborn blev förebilden byggd på tradition, natur och landsbygd. Carl Larsson var påverkad av den brittiska Arts & Crafts-rörelsen som sedan 1800-talets andra hälft hade reagerat mot massproducerade billiga stilimitationer och påvra bostadsmiljöer. Där hade man länge förespråkat mötet mellan tillverkaren och konstnären. Idéerna handlade lika mycket om sociala frågor, om att skaffa en bättre tillvaro åt arbetarklassen. Möbler av dålig kvalite skulle ersättas av genomtänkt hantverk. Tyvärr blev produkterna så dyra att bara en välbärgad medelklass hade råd att köpa dessa. Detsamma blev fallet i Sverige. Men ett boendeideal som delvis blickade bakåt och inte framåt hade kommit för att stanna för de som hade råd och tid att inreda enligt det nya modet. Arts & Crafts i England förespråkade hantverk som produktionsmodell, både för att skapa ett värdigt arbetsliv och för att behålla hög kvalitet på möbler och inredning. I Sverige fångades dessa ideal upp bland annat Ellen Key, författare, pedagog och samhällsdebattör. Hennes pamflett ”Skönhet för alla” som kom ut första gången 1904 fick stort genomslag i diskussioner om vad som var god smak. Keys övertygelse och ideal gick hand i hand med Arts & Craft-rörelsen, även om Ellen Key framför allt riktade kritik mot överlastade borgerliga hem. Key menade att om hemmen blev vackra att titta på och sköna att vistas i skulle många av industrisamhällets avigsidor med familjebråk och superi motverkas. Välordnade hem skulle vara en väg till ett bättre samhälle. Nationalromantiken genomsyrade den borgerliga världen, och den fanns hos samlarna. De tidiga samlarna var ofta privatpersoner med specialintressen. En sådan var konstnären Nils Månsson Mandelgren som reste runt och dokumenterade bondekulturen i Sverige. Han var med och grundade Svenska Slöjdföreningen 1845. Tillkomsten berodde till stor del på att skråväsendet avskaffades. Det fanns en oro för att hantverkskunnandet skulle försvinna och man var också orolig för konkurrens från billig import. Klicka på en siffra för att läsa mer om konsten.
Källor - http
tingen.helsingborg.se
Belongs to Del av webbutställning
Tingen: Tavlor :: Tingen- i samlandets spår: Tavlor