logo

Carlotta - the museum database

162-2024 :: collage

Object description

Collage i tre delar med motiv från Herrgården på Fredriksdal och Västra Ramlösa i Helsingborg varvat med personhistorik kring Gisela Trapp, konstnär och donator.

Verket består av tre våder som hängs från vägg och är utförda med fototeknik, pvc-tryck på polyesterväv. I bilden har konstnären flätat snören i olika färger.

Konstnärens egna beskrivning av sitt verk:

Under mina veckor på Fredriksdal har jag arbetat med 3 flätade collage

Min utgångspunkt är händelserna i herrgården efter det att flottan gett sig av

efter kriget, då herrgården lämnades i bedrövligt skick.

Gisela hade gjort intressanta väggmålningar i stort sett i hela herrgården,

och då man på 60-talet insåg att man behövde renovera herrgården för att

få den att fungera som museum så målade och gipsade man över Giselas

konst.

Parallellt med undersökningen av Giselas målningar och dokumentationen

av flottans förödelse av herrgården, gjorde jag en jämförelse i nuet i Östra

Ramlösa. Den nya stadsdelen som planeras, där konst ska ta en roll i ett

tidigt skede.

Jag ser en mängd frågeställningar kring detta och kunde här hitta paralleller

till Giselas sköra blomsterrankor som förstördes och målades över,

och de faktiska sällsynta och rödlistade arter som finns i Östra Ramlösa

som säkert snart möter ett lika dystert öde som Giselas blommor.

Nu och då kunde här mötas genom slåtterfibblor och backsippor.

Lite mer info om den större verket med slåtterfibblan

Orginalfoto från tiden innan 60-tals renoveringen.

Jag försökte tillsammans med Jakob (ekolog på Hesingborgs museum) att ”artbestämma” växterna i Giselasgirlang. Vi kom överens om att det kunde vara en slåtterfibbla, något som

finns i den systematiska avdelningen på Fredriksdal. Min hand och slåtterfibblan

och ett block syns i verket.

Gula verket

Här blandas Giselas värld och den kommande planritningen över Östra

Ramlösa.

Giselas psykograf finns med, en lek med att Giselas andar kunde vara med

och kanske påverka Östra Ramlösa i en mer human och bättre riktning.

I bakgrunden finns även den planritning över hur man i dagsläget tänker att

Östra Ramlösa skulle kunna se ut. Backsippan skulle kunna vara en växt

som planteras ut kring den lilla bäck som finns i området Östra Ramlösa.

Jag leker med idén att man skulle kunna bli en adoptivförälder till dessa

rödlistade växter

Spegelbild i parken

Den här bilden på Gisela i sorg har ni visat i många sammanhang. Jag

tyckte det var så intressant den lilla förskjutningen när man lägger bilderna

på en tidslinje, en stilla animation. Jag fick även referenser till Maria Gripes

klassiska barnbok, Skuggan över stenbänken.

Originalen har spegelvänts och vridits 180 grader. Giselas spegelbild är

svagt i färg, hennes arv viktigt och levande. Runt kanten sitter svart hästtagel.

Ville haft det från gården men det tagel som Martin haft fanns som

armering i väggen till bakstugan

Sakord
collage
Inventarienummer
162-2024
Antal ingående delar
3
Antal delobjekt
3
Arkivreferens
x
Titel - Verkets
Bevarandeplan
Motivkategori
kvinnoporträtt; människa; natur
OCM
53
Motivord
interiör; karta; kvinna; väggdekoration; växt
Svenska ämnesord
collage; väggmåleri
Tidpunkt - Tillverkning
2023
Gruppering
Konst; Kultur
Signering, påskrift, stämpling
Kristina Müntzing [baksidan nhh]
Personnamn - Konstnär
Müntzing, Kristina
Tidpunkt - Födelse
1973 [Helsingborg]
Yrke
konstnär
Materialkategori
animaliskt material; papper; plast; textil
Material
cellulosa; lyocell; polyester; pvc/polyvinylklorid [cellulosa]; tagel
Beskrivning

Collage i tre delar med motiv från Herrgården på Fredriksdal och Västra Ramlösa i Helsingborg varvat med personhistorik kring Gisela Trapp, konstnär och donator.

Verket består av tre våder som hängs från vägg och är utförda med fototeknik, pvc-tryck på polyesterväv. I bilden har konstnären flätat snören i olika färger.

Konstnärens egna beskrivning av sitt verk:

Under mina veckor på Fredriksdal har jag arbetat med 3 flätade collage

Min utgångspunkt är händelserna i herrgården efter det att flottan gett sig av

efter kriget, då herrgården lämnades i bedrövligt skick.

Gisela hade gjort intressanta väggmålningar i stort sett i hela herrgården,

och då man på 60-talet insåg att man behövde renovera herrgården för att

få den att fungera som museum så målade och gipsade man över Giselas

konst.

Parallellt med undersökningen av Giselas målningar och dokumentationen

av flottans förödelse av herrgården, gjorde jag en jämförelse i nuet i Östra

Ramlösa. Den nya stadsdelen som planeras, där konst ska ta en roll i ett

tidigt skede.

Jag ser en mängd frågeställningar kring detta och kunde här hitta paralleller

till Giselas sköra blomsterrankor som förstördes och målades över,

och de faktiska sällsynta och rödlistade arter som finns i Östra Ramlösa

som säkert snart möter ett lika dystert öde som Giselas blommor.

Nu och då kunde här mötas genom slåtterfibblor och backsippor.

Lite mer info om den större verket med slåtterfibblan

Orginalfoto från tiden innan 60-tals renoveringen.

Jag försökte tillsammans med Jakob (ekolog på Hesingborgs museum) att ”artbestämma” växterna i Giselasgirlang. Vi kom överens om att det kunde vara en slåtterfibbla, något som

finns i den systematiska avdelningen på Fredriksdal. Min hand och slåtterfibblan

och ett block syns i verket.

Gula verket

Här blandas Giselas värld och den kommande planritningen över Östra

Ramlösa.

Giselas psykograf finns med, en lek med att Giselas andar kunde vara med

och kanske påverka Östra Ramlösa i en mer human och bättre riktning.

I bakgrunden finns även den planritning över hur man i dagsläget tänker att

Östra Ramlösa skulle kunna se ut. Backsippan skulle kunna vara en växt

som planteras ut kring den lilla bäck som finns i området Östra Ramlösa.

Jag leker med idén att man skulle kunna bli en adoptivförälder till dessa

rödlistade växter

Spegelbild i parken

Den här bilden på Gisela i sorg har ni visat i många sammanhang. Jag

tyckte det var så intressant den lilla förskjutningen när man lägger bilderna

på en tidslinje, en stilla animation. Jag fick även referenser till Maria Gripes

klassiska barnbok, Skuggan över stenbänken.

Originalen har spegelvänts och vridits 180 grader. Giselas spegelbild är

svagt i färg, hennes arv viktigt och levande. Runt kanten sitter svart hästtagel.

Ville haft det från gården men det tagel som Martin haft fanns som

armering i väggen till bakstugan

Historik

Sedan 2022 erbjuder kulturförvaltningen i Helsingborg ett Artist in Residence program med Helsingborgs museum som arrangör. Nytt för 2023 är att yrkesverksamma konstnärer inom alla konstformer kunde ansöka. Nytt är också att stipendiet innefattar arvode, vistelsekostnader, konstnärsmaterial samt fysisk arbetsplats i de historiska miljöerna på Fredriksdals friluftsmuseum.

Kristina Müntzing var en av de två konstnärerna som blev antagen till programmet 2023.

Kristina Müntzings utforskar i sitt konstnärsskap förhållandet mellan konst och hantverk och skapar ett unikt visuellt språk. Ofta inom fältet arbetshistoria och med särskilt fokus på kvinnligt arbete. Under de senaste tio åren har Müntzings arbete tagit avstamp i arkivmaterial och museisamlingar där idé och motiv hämtas från den lokala historien. Arkivbilder samlas in och bearbetas till collage, som sedan printas i större skala, skärs sönder, flätas och bearbetas på nytt.

Personnamn - Avbildad
Trapp, Gisela
alt
Tidpunkt - Födelse
1873-04-18
Tidpunkt - Död
1958-05-02
Yrke
konstnär, Illustratör
Källor - http
skbl.se [Svenskt kvinnobiografiskt lexikon ], skbl.se
Källor, uri - samma
kulturnav.org
Tidpunkt - Förvärv till museet
2023-11-11
Förvärvsomständigheter - Till museet
inköp
Personnamn - Förvärvat från
Müntzing, Kristina
Tidpunkt - Födelse
1973 [Helsingborg]
Yrke
konstnär
Utställning
Tingen i samlandets spår, 2014-07-05, Kulturmagasinet; Tingen i samlandets spår, 2014-07-05, Kulturmagasinet [2023-12 - 2025-03-17]
Teknik konst
collage

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.