1.12024-03-25Arendal 64, utställningsdelRådata1146900exhibitionpartGöteborgs stadsmuseumGSMUtställningsdelhttp://kulturarvsdata.se/GSM/exhibitionpart/1146900Moderna Göteborg, 2017 : ArendalStadsdelen gränsar till Eriksberg i öster, Göta älv i söder, Rödjan i väster och Bräcke i norr.utställningsdel, ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING
Arendal är i sydöstra delen ett funktionsseparerat och
industrialiserat område med hamnar, raffinaderier och
reningsverk. Stadsdelen har fått sitt namn efter gården
Arendal och i älvmynningen ligger Nya Älvsborg från
1600-talet och Arendals skans från 1700-talet. Under
1800-talets senare hälft hade området en orörd natur
och utnyttjades för sommarboende. Strandområdet är
under 1900-talet förändrat genom sprängningar och
utfyllnader. Gamla badplatser och sommarstugeområden
blev nya hamnar för containerfartyg. Scandiahamnen är
idag en av världens största.
EN HISTORISK TILLBAKABLICK
Stadsdelen har fått sina namn efter gården Arendal
och byn Syrhåla. Området blev troligen svenskt på
1400-talet och tillhörde då Tuve socken. 1860 blev
det en del av Lundby socken. På 1870-talet började
Arendalsområdet att utnyttjas för sommarboende
och flera kända göteborgsfamiljer hade stora
sommarvillor här. Ångbåtstrafik etablerades och ett
hotell öppnades. Från 1920-talet tillkom enklare
sommarstugebebyggelse men större delen av marken
var jordbruksbygd och fram till 1960-talet låg Syrhåla
by kvar. I området fanns också ett litet varv. Efter 1960
förändrades strandområdet helt genom sprängningar
och utfyllnader och hamnar, järnväg m.m. byggdes
ut. Storindustrin växte på Hisingen nära hamnen.
Götaverken invigde sitt moderna storvarv i Arendal
1964 och Volvo köpte mark i Torslanda kommun
för sin stora personbilsfabrik. 1962–64 flyttades
huvuddelen av Götaverkens verksamhet ut till det
nybyggda Arendalsvarvet där de stora fartygen
byggdes under tak i den jättelika hallen och sedan
steg för steg sköts ut mot vattnet. Här anlades också
Skandiahamnen 1962–66, Torshamnen 1967 och
Älvsborgshamnen 1978 och raffinaderianläggningar
byggdes ut. I anslutning till Arendalsvarvet
uppfördes personalanläggningen ”Arken” 1975. 1964
började Götaverken bygga fartyg i fabrikshallar
på Arendal. Nya hamnar för containerfartyg och
oljeimport byggdes ut på de gamla badplatserna och
sommarstugeområdena i Skarvik och Arendal. Det
var under denna tid Hisingen fick epitetet »Sveriges
Ruhr« efter sin tyska föregångare.
Tingstadstunneln och Älvsborgsbron satte 1966–67
hela Hisingen mitt i ett transportsystem med ständigt
ökande trafik. Längs motorvägarna har allt större lager
och terminaler byggts för transport och förvaring.
INGÅR I BEFINTLIGA PROGRAM
Inga miljöer eller byggnader från den aktuella perioden
ingår i det tidigare bevarandeprogrammet., Moderna Göteborg, 2017, Sverige, Göteborg, Arendal, Västra Hisingenimage/jpeghttps://samlingar.goteborgsstadsmuseum.se/carlotta/web/image/tn/1153827/GSMArkiv_170012_426.jpghttps://samlingar.goteborgsstadsmuseum.se/carlotta/web/image/zoom/1153826/GSMArkiv_170012_426.jpghttp://kulturarvsdata.se/resurser/License#pdmarkUppgift om fotograf saknasUpphovsrätt utslocknadhttp://kulturarvsdata.se/GSM/exhibition/1144615http://kulturarvsdata.se/GSM/exhibitionpart/html/1146900http://kulturarvsdata.se/GSM/exhibitionpart/xml/1146900http://kulturarvsdata.se/GSM/exhibitionpart/rdf/1146900