History
-
-
"Den grejen Du nu visar på bilderna är en fjärrkompass givare som ingår i Patin kompass system. Från början en Fransk konstruktion som övertogs av tyskarna under II kriget. Patin står för Namnet av den franska tillverkaren av systemet
Systemet återfanns i många av Tyskland tillverkade flygplan. Det var, för den tiden ett förnämligt fjärrkompass system System innebär att det sitter en kompass monterad i flygplanet på ett ställe där de magnetiska störningarna från motorer, landställ och andra större magnetiska fält, inte är stora. Inne i bakkroppen, uppe i cabintaket eller ute i en vinge. Där kan kompassen fånga upp jordens magnetfält och skicka den aktuella kursen till en indikator framför piloten. Han avläser där den rätta kursen hela tiden under flygningen Systemet kräver lite ström. 24 volt likspänning för överföringen och drivningen av indikatorn men inget mer. Systemet användes i många av de tyska strids flygplanen under II världskriget. Även i vissa civila transportflygplan fanns systemet.
Du kan gå in på nätet och söka på ”Patin kompass system” Var enheten Du har kommer ifrån vet jag inte men de är inte helt ovanliga. Från i Sverige nödlandat tyskt flygplan, från något tyskt flygplan vi flugit med i Sverige exvis. B3. Ju 52"
[Citat från mejlkonversation med Georg Kramer, Arlanda Samlingar].
Enligt Flygvapenmuseum har föremålet använts i SAAB B-18.
-
License information
Metadata
- Identifier AERO.001910
- Part of collection Aeroseum
- Owner of collection Aeroseum
- Institution Aeroseum
- Date published February 20, 2019
- Date updated May 8, 2020
- DIMU-CODE 021028255329
- UUID 91dc412e-f62c-45d7-81db-55d1b5153b15
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».